Ve stálé expozici Rakouská Morava visí obraz Nástrahy mládí od u nás polozapomenutého malíře Emila Kosy. Představuje typickou ukázku malby ve stylu symbolismu přelomu 19. a 20. století. Postavy jsou ještě odpozorované ze skutečnosti, ale barvy už nezachycují jen realitu, ale nesou v sobě skryté významy. Emil Kosa pocházel z jihozápadní Moravy, podobně jako slavnější Alfons Mucha. Oba umělci se také osobně seznámili. Pro realizaci monumentálních maleb potřebovali jejich autoři další malíře, které jejich návrhy pomáhali převádět na velké plochy. Kosa tímto způsobem s Muchou spolupracoval na dvou velkých Muchových zakázkách. První z nich byla malířská výzdoba Pavilonu Bosny a Hercegoviny na Světové výstavě v roce 1900 v Paříži, druhou malířská výzdoba Nového německého divadla v New Yorku na Madison Avenue v roce 1908. Žádná z budov se do dnešní doby nedochovala.

Podobně jako Mucha se Kosa vrátil do Evropy a usadil v Brně s rodinou, k níž patřil už i jeho stejnojmenný syn Emil. Na rozdíl od Muchy ale Kosova rodina po první světové válce přesídlila do USA natrvalo, což přispělo k tomu, že se u nás na Kosu zapomnělo. Ten ovšem úspěšně působil jako malíř v Kalifornii. Své výtvarné schopnosti tam začal ale využívat také v novém uměleckém oboru, kterým se stal film. Vytvářel filmové kulisy pro hollywoodská studia.

Ještě většího úspěchu dosáhl jeho syn Emil Kosa ml. Jako malíř se stal jedním z nejvýznamnějších představitelů Kalifornské krajinářské školy. Výraznou stopu zanechal i ve filmu. Navrhl ikonické logo filmové společnosti 20th Century Fox. Vytvářel výtvarná řešení scén i u nás známých filmů jako The Sound of Music, Van Ryanův expres, Údolí panenek, Masakr na svatého Valentýna. Z jeho invence pochází i závěrečná scéna filmu Planeta opic, v níž hlavní hrdina přichází k zborcené Soše svobody. Za nejlepší vizuální efekty k filmu Kleopatra s Elizabeth Taylorovou v hlavní roli získal dokonce Oscara.

 

 

 

Zavřít
Loading...