V červnu letošního roku by oslavila šedesáté narozeniny významná historička umění a architektury Iris Meder (8. 6. 1965 – 5. 11. 2018), se kterou jsme jako kolegové odborně často spolupracovali. Rodačka z Pforzheimu v Německu vystudovala dějiny umění a literaturu na univerzitách ve Stuttgartu a ve Vídni, kde také od roku 1990 žila a působila jako badatelka a kurátorka. Spolupracovala s řadou rakouských i zahraničních vědeckých institucí, a to jako autorka četných monografií, odborných statí a výstavních projektů. Byla členkou Rakouské společnosti pro architekturu, která nyní spravuje její pozůstalost (Archiv Iris Meder). Svou rozsáhlou dizertační práci nazvanou Otevřené světy – vídeňská škola výstavby rodinných domů 1910–1938 i některé další publikace a přednášky věnovala žákům a následovníkům Adolfa Loose, Oskara Strnada, Josefa Franka a Oskara Wlacha, kteří odmítali školu Otty Wagnera a estetiku Wiener Werkstätte. Šlo převážně o židovské německé architekty, kteří pocházeli z různých zemí monarchie, také z Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. Byl jim blízký modernismus „vídeňské školy“, zatímco jejich čeští kolegové inklinovali ke klasické moderně, k jejímž významným proudům patřil funkcionalismus. Ten se stal estetickým výrazem mladého československého státu a nejzásadněji se prosadil právě v Brně. Mezi tvůrci ovlivněnými vídeňskou školou byla řada žáků a spolupracovníků Adolfa Loose. Iris Meder tak často směřovala své badatelské zájmy i do někdejšího Československa. K Brnu pak měla zvláště blízký vztah, mimo jiné také proto, že se zde narodila její maminka. V odborných i přátelských kontaktech byla s mnoha brněnskými architekty a historiky umění.

Byla to právě Iris Meder, která atribuovala pro nás ještě před pár lety neznámý dům nedaleko vily Tugendhat, a sice vilu Paula a Marietty Himmelreichových na Schodové ulici 18. Stavbu z roku 1928 navrhli vídeňští rodáci židovského původu Karl Hofmann a Felix Augenfeld, absolventi Vysoké školy technické ve Vídni, kteří patřili k užšímu okruhu žáků soukromé stavební školy Adolfa Loose. Když jsme později připravovali knihu Brněnské stopy Adolfa Loose (2010), přizvali jsme Iris Meder ke spolupráci, což ona s radostí přijala a v knize publikovala objevný text věnovaný právě vile Himmelreich. V roce 2014 měla ve vile Tugendhat skvělou přednášku o vídeňském modernismu a jeho vztahu k české moderní architektuře. Na další spolupráci s Iris jsme se těšili při přípravě naší obsáhlé publikace Evropan Adolf Loos. Nejen brněnské stopy, která vyšla k 150. výročí narození slavného architekta a brněnského rodáka v roce 2020. Už nám to však nebylo dopřáno. Iris Meder zemřela po těžké nemoci ve Vídni 5. listopadu 2018. Knihu jsme jí alespoň věnovali nejen jako vynikající badatelce s evropskými přesahy, ale také jako kolegyni a kamarádce, jejíž odborná erudice a přátelství jsou nenahraditelné.                                               

Zavřít
Loading...