Při památkové obnově vily Tugendhat byl kladen důraz na dochování původních materiálů. Dům není prezentován jako zbrusu nový, ale jako celistvý soubor restaurovaných originálů.

- STUCCO LUSTRO v interiéru: Architektova touha po dokonalých materiálech vedla k tomu, že v reprezentativních částech domu použil historickou techniku imitující již od renesance ušlechtilý mramorový vzhled. Omítka, nejen v hlavním obytném prostoru se spouštěcími okny a onyxovou stěnou, získala tvrdý povrch s hedvábným odrazem. K výrobě současné kopie byla použita např. moučka z italského mramoru, bratčický písek s dekorativními zrny a povrch byl zatažen králičím klihem a doleštěn.

-VÁPNO v exteriéru: Restaurátorské průzkumy a kampaně prokázaly, že vila Tugendhat má v nebývalé míře zachovány původní omítky, které byly skryty pod silikátovými nátěry z 80. let. Po odborném očištění byla fasáda sjednocena nátěrem. Recepturu společně s českými odborníky navrhl i prof. Ivo Hammer, restaurátor a konzervátor, manžel Daniely Hammer Tugendhat, který stál v čele Mezinárodního expertního sboru THICOM během památkové obnovy vily Tugendhat v letech 2010–2012.

- U ložnice chlapců se na špaletě dveří na terasu zachovaly otisky dětských ruček, které byly zachovány a překryty.

- V dešťovém stínu horní terasy bylo obnaženo tzv. archeologické okno, kde jsou prezentovány jednotlivé historické vrstvy formou tzv. stratigrafie neboli následnosti.

- Vápenný nátěr byl tónovaný dle původního stavu výluhem z bratčického písku a vila získala jemně okrovou barevnost. V loňském roce byl obnoven vápenný nátěr fasády na jižní a východní straně domu

- Muzeum města Brna, jako dobrý správce povrchy pravidelně udržuje.

- Respekt k originálu má i své NEVÝHODY. Vápno je za deště silně nasákavé a způsobuje dočasné skvrny na fasádě, které po vyschnutí opět zmizí. Rozdílná roztažnost omítek, ale i ocelové nosné konstrukce vytváří síťové trhlinky. Ty jsou však vnímány jako autentický projev použitých technologií a doklad doby vzniku vily Tugendhat.

Zavřít
Loading...